fredag 9 november 2012

Spårmarkens Theo - min trettonde månad - juli 2012

Ja nu har vi flyttat. Det är den 2 juli och vi har kartonger överallt och matte hon sliter. Uffe och Ruth har slitit och jobbat förfärligt mycket och nu är vi tillslut på Lunds gård i Granbergsdal.
 
Här är vi i stora rummet på övervångingen och lillmatte Hilda hjälpte till med att skruva ihop två bänkar och ett bord. Jag hjälpte såklart till.
 
 
 
Hilda jobbade och Akito och jag vilade däremellan. Vi låg i soffan och det får man egentligen inte men matte orkade inte säga till - och det var ju bra ... tycker jag.
 
 
Vem har flyttat med .... jo min syster Malin .... man kan ju inte låta kattskrället vara kvar ensam så det var ju lika bra att hon fick följa med. Matte var rädd för att det inte skulle gå bra att flytta med henne man vadårå ... ? Det är väl bara att följa med ju, vi var ju tvugna så ....
 
 
Första bänken klappat och klart! Se så duktiga vi varit!
 
 
-- X --
 
Min andra matte Kristin och de andra på gården har jobbat nästan dygnet runt. Alla kossor och hästar måste ju få mat under året och ungarna gjorde något den dag som de inte fick, men kul hade de. Jag fick inte vara med men jag tittade allt på dem.
 
 
Den 9 juli skulle hästarna ledas ner på sommarbetet i Stordalen. Här är vi på väg.
 
 
-- X --
 
Sedan blev det kul. Uffe, min farsa Tiger och jag skulle på läger. INTE Akito, bara jag. Det tyckte jag lät väldigt bra.
 
Vi gjorde massor. Där fanns en kille som gick omkring och såg helfestlig ut. Thomas heter han. Så här brukade han bära sej åt.
 
 
Det är ju inte konstigt att en annan blev sån här ....
 
 
Men det var bra sa Uffe, jättebra!
 
Sedan fick jag slita ......
 
 
... och springa .... jag sprang fort jag.
 
 
Kolla vem som vann! Heter han Theo kanske??
 
 
Kolla min blick!! Törs du ta ärmen?? Näh trodde väl inte det ...
 
 
Här är Uffe och jag - två riktiga killar!
 
 
 
-- X --
 
En kväll några dagar senare satt matte framför datorn och skrev och när vi tittade ut ner över gärdet såg det ut så här .... helt fantastiskt.
 
 
-- X --
 
Daniel, Elias och vi hundar var nere på gärdet en kväll ... oj så gräset har vuxit. Ibland syntes vi inte ...
 
 
Här är vi på väg hem, ladan syns i bakgrunden och så bor vi uppe på kullen till höger, ja det syns ju inte men du får väl föreställa dej vet ja ....
 
 
-- X --
 
I slutet av juli, den 22, släpptes de unga kvigorna ut. De fick vara en stund på baksidan för att lugna ner sej lite. Här sitter matte Kristin och iakttar dem. Fick jag vara med va´? .... nääääh, Theo, du stannar hemma ... *suckar från djupet av mitt hjärta*.
 
 
Sedan satte matte Daniel i arbete. Här gräver han upp plattor som ligger jättedjupt nere i gräsmattan. Här ska grävas rabatter sa hon ....
 
 
-- X --
 
Den 26 juli var vi med Louise till Villingsberg för att titta på en hund som skulle bli polishund. Innan så badade jag. Det gillar jag.
 
 
-- X --
 
Matte ramlade nedför trappan en dag ... det kunde ha gått riktigt illa men hon blev bara blå på flera stället. Iaf bestämde sej Daniel och hans farsa att bygga en spaljé i trappan upp.
 
 
 
 Det var väldigt klokt gjort tycker jag. Jag vilar och tittar så att de gör rätt.
 
 
-- X --
 
Daniel är en rätt kul prick. Det går att tugga på honom, retas och leka rätt häftigt med honom.
 
 
Ibland får man ta i lite ..... I soffan .... nu är vi i soffan igen ... vilket vi inte får .... he he.
 
 
 
Daniel tror att han ska få vara ifred ... näe ... här sitter jag utmärkt!
 
 
Malin ..... Malin ....
 
 
-- X --
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar